وبلاگ

UX چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟

ux-چیست؟

مفاهیم UI و UX جزو مورد بحث‌ترین موارد در دنیای امروز هستند. به نظر شما UX چیست و چرا اهمیت دارد؟ چرا باید به هر دو این موضوعات توجه ویژه شود؟ چه نقشی در آینده یک محصول دارند؟
UI به طراحی گرافیکی و محیط کاربری که مخاطب با آن مواجه می‌شود گفته می‌شود که دارای طیف وسیعی از طراحی و اِلمان‌های مختلف است. از طرفی دیگر، UX به تجربه‌ای که کاربر در زمان استفاده از محصول کسب می‌کند گفته می‌شود. برای مثال وقتی شما وارد سایت خرید و فروش فروشگاه می‌شوید، اولین برخورد شما با سایت، محیط سایت است که شامل رنگ، المان‌ها، چینش آیتم‌ها و … می‌شود. به این ساختار UI گفته می‌شود. همچنین وقتی که می‌خواهید از سایت خرید کنید، باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید سفارش خود را انجام دهید و از سایت خرید کنید. به این مراحل طی شده تجربه کاربری UX گفته می‌شود.

UX چیست؟

همانطور که قبلا به آن اشاره شد UX به تجربه کاربر در زمان استفاده از محصول گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین هدف‌های هر سازمان داشتن تجربه کاربری (UX) مناسب است تا بیشترین رضایت را از مشتری دریافت کنند. اما UX یا تجربه کاربری خوب چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
وقتی که از یک سایت استفاده می‌کنید، انتظار دارید که به راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن به درخواست خود برسید. اما وقتی که برای رسیدن به هدف خود مجبور باشید در سایت جستجو کنید و تعداد زیادی مرحله را طی کنید، باعث می‌شود که تجربه بدی دریافت کنید و در مواقع دیگر، مایل نباشید از سایت مجددا بازدید کنید. حال اگر آن صفحه به طور منظم و فکر شده‌ای طراحی شود که شما در کم‌ترین زمان ممکن بتوانید به خواسته خود برسید، تجربه‌ای در ذهن شما ثبت می‌شود که به در موقعیت‌های مشابه، ترجیح می‌دهید از آن سایت بازدید یا خرید کنید.
برای ارائه بهترین تجربه، باید از مراحل طی شده کاربر و شناخت محصول خود نقشه‌ای طراحی کنید که بهترین مسیر را برای کاربر مشخص کند. برای انجام این فرایند، باید روانشناسی کاربر، جامعه‌شناسی و خلاقیت داشته باشید و با انجام آزمایش و تحلیل داده‌ها به سطحی از شناخت برسید که بتوانید بهترین تجربه را برای کاربر مهیا کنید.

چرا UX مهم است؟

در عصر دیجیتال و بزرگ شدن شبکه‌های اجتماعی، مردم زیادی از اینترنت استفاده می‌کنند. با بزرگ شدن بازار‌های کار و افزایش محصولات دیجیتالی و فیزیکی، انتخاب برای کاربران بسیار سخت شده است. درا ین وضعیت، چه چیزی محصول شما را متمایز می‌کند؟ چه چیزی باعث می‌شود که مشتری از محصول شما استفاده کند؟ این سوالاتی است که هر سازمان و شرکت باید از خود بپرسد.
در این بخش، تجربه کاربری یا User Experience می‌تواند نقطه قوتی بسیار مهم باشد. در صورتی که کاربر در زمان استفاده از محصولی که ارائه می‌دهید، حس و تجربه خوبی کسب کند، احتمال بازگشت آن کاربر برای استفاده مجدد از محصول تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.
تجربه کاربر یا UX آنقدر اهمیت دارد که تا حدی آینده محصول به آن بستگی دارد!

طراحی UX چیست؟

طراحی UX به معنای پیدا کردن و برنامه‌ریزی حالتی برای محصول است که کاربر با آن احساس راحتی و رضایت کند. برای انجام این عمل طراح UX باید با آزمون و خطا، نقشه راهی از کاربر بدست آورد تا بهترین الگو را ارائه دهد. برای رسیدن به یک حالت مطلوب باید اِلمان‌های بسیاری را در نظر گرفت. راحتی کار با محصول و قابل فهم بودن آن برای مشتری، نکاتی است که در طراحی محصول باید به آن توجه شود.

طراحی ux چیست؟
طراحی ux چیست؟

طراح UX کیست؟ (UX Designer)

طراح UX یا فردی که وظیفه طراحی تجربه کاربری محصول را به عهده دارد، مانند پلی میان محصول و کاربر ارتباط برقرار می‌کند. یکی از وظایف اصلی این شخص در تیم طراحی محصول، این است که بتواند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند و تجربه‌ای که قرار است در طول استفاده از محصول کسب کند را تا حد زیادی پیش‌بینی کند.
تجربه کاربری بر خلاف تصور عموم صرفا به محصولات دیجیتالی محدود نمی‌شود. یک کالا مثل پنکه هم می‌تواند تجربه کاربری داشته باشد و در صورتی که سازمان تولیدکننده قصد داشته باشد مخاطب در زمان استفاده از محصول تجربه خوبی کسب کند، می‌تواند از تجربه و دانش یک طراح UX کمک بگیرد.

مسئولیت‌های یک طراح UX

تحقیقات محصول
طراح UX با انجام تحقیقات، خلاصه‌ای از اطلاعات مشتری و مدیران دریافت می‌کند تا با آن‌ها پروژه را شروع کند. تصمیماتی که بر پایه اطلاعات بدست آمده انجام شود بسیار مطمئن و مورد اعتماد‌تر است.

شناخت پرسونای مخاطب محصول
مرحله بعدی برای طراحی UX شناخت مخاطب‌ها و گروه‌هایی است که در آینده با محصول در تعامل هستند. شناخت افرادی که قرار است از محصول شما استفاده کنند بسیار مهم است، چرا که با دانستن نیاز‌ها و نوع رفتار مخاطب خود می‌توان تجربه کاربری بهتری به مشتری خود ارائه دهید. با روان‌شناسی و تحلیل رفتار، به درک بهتری از مخاطب خود و سلایق آن‌ها می‌رسید.

معماری اطلاعات (Information Architecture)
معماری اطلاعات (IA) به علم سازماندهی، ساخت محتوا و قراردهی اطلاعات در جای مناسب گفته می‌شود. هدف اصلی معماری اطلاعات، تعریف و تنظیم اطلاعات به گونه‌ای است که راحت و در دسترس باشند.

ساخت Wireframes
به طرح و نقشی که اسکلت اصلی پروژه را نشان می‌دهد Wireframe گفته می‌شود. وایرفریم‌‎‌ها طرحی کلی و واضح از پروژه را نشان می‌دهند که در آن ساختار، اطلاعات، چیدمان، عملکرد و … مشخص است. ساخت Wireframe به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد که قبل از اقدام برای انجام شناختی از محیط کلی داشته باشند.

نمونه‌سازه (Prototype) و آزمایش
نمونه‌سازی به معنای ساخت یک نسخه از محصول است. این نسخه می‌تواند به صورت خیلی ساده مانند یک نمونه روی کاغذ و یا پیشرفته‌تر در حد نسخه اولیه محصول باشد. بعد از ساخت نمونه، آزمایشاتی بر روی آن انجام می‌شود که مشکلات محصول استخراج شود تا مورد بررسی قرار بگیرند. بیشتر مشکلات بزرگ و اساسی در این مرحله رفع خواهند شد اما برای اطمینان نسخه‌ای را برای گروهی از کاربر‌ها در دسترس قرار می‌دهند تا آزمایش محصول دقیق‌تر انجام شود.

اما کار طراح UX در اینجا تمام نمی‌شود. بعد از تمامی این مراحل تیم UI و تیم توسعه‌دهنده (Development Engineer) طرح را به دست گرفته و آن را کامل می‌کنند. این در حالی است که طراح UX همچنان باید با بررسی و تحقیق، محصول را به‌روزرسانی کند و آن را به شکل ایده‌آل نزدیک کند. طراح UX با قرار دادن خود در جای کاربر، نقشه‌ای از مسیر طی شده پیدا می‌کند و با برسی آن رفتار، نقاط قوت و ضعف محصول را پیدا می‌کند. این کار باعث به چالش کشیدن عملکرد محصول، رشد و ارتقا خواهد شد. با در نظر گرفتن تمامی حالات ممکن، طراح UX به الگویی کامل و جذاب می‌رسد.

3 مهارت‌ نرمی که یک طراح UX باید داشته باشد

برای تمامی مشاغل مهارت‌هایی نیاز است که شخص با استفاده از آن‌ها در کنار مهارت‌های تخصصی، به تعالی در حیطه شغلی می‌رسد. برای یک طراح UX هم مهارت‌هایی وجود دارد که باعث عملکرد بهتر می‌شود. مهارت‌ نرم به ویژگی‌ها و توانایی‌هایی گفته می‌شود که یک شخص می‌تواند آن را کسب کند. برای مثال مدیریت زمان، اعتماد‌سازی، قدرت رهبری و … مهارت‌هایی هستند که نسبت به نیاز سازمان و حوزه شغلی، می‌توان آن‌ها را فرا گرفت. برای یک طراح رابط کاربری هم خوب است که تعدادی از این مهارت‌ها را بشناسد. در ادامه به 4 مهارت نرم ضروری برای یک طراح UX اشاره می‌کنیم.

مهارت گفت‌و‌گو و برقراری ارتباط
طراح UX با افراد مختلفی تعامل دارد. تعداد زیاد مشتریان که با آن‌ها مصاحبه می‌کند و تیم‌های فنی که با آن‌ها همکاری دارد ایجاب می‌کند که بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند. فن بیان، شنونده خوب بودن و … مهارت‌هایی است که باید یک طراح UX داشته باشد.

 

خلاقیت
برای ساخت و طراحی یک محیط با کاربری مناسب، به خلاقیت زیادی نیاز است. یک فرد خلاق ایده و افکاری را به کار می‌گیرد که بهترین بازدهی را داشته باشند. یک طراح UX خلاق با کشف راه‌های جدید و داشتن ذهنی فعال همیشه به دنبال راه‌های جدید است.

 

انتقاد پذیری
همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم طراح UX دائما با مشتریان خود در ارتباط است. او با شنیدن نقد‌ها و تحلیل و استدلال به بهترین راه‌حل ممکن می‌رسد. برای پیدا کردن تجربه کاربری مناسب باید نظر و فکر دیگران را شنید و میانگینی از آن را اجرا کرد.

در این مطلب درباره تجربه کاربر (UX) توضیح دادیم و از اهمیت آن گفتیم. درخواست دارندگان محصول برای جذب طراح UX بسیار بالا است، چرا که تعداد محصولات و تعداد رقبا همه روزه درحال افزایش است. تلاش برای فروش و جذب بییشتر مشتری هدفی است که به دنبال آن هستند. یکی از راه های فروش، فراهم کردن تجربه‌ای خوب برای مشاریان است.

همانطور که قبلا گفته شد، تجربه کاربر یا UX آنقدر اهمیت دارد که تا حدی آینده محصول به آن بستگی دارد!

یادگیری UX حرفه ای
اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up