وبلاگ

کاربر پژوهی یا User Research چیست؟

کاربر پژوهی چیست؟

کاربر پژوهی به روش‌هایی برای شناخت بهتر کاربر گفته می‌شود. شناخت کاربر که شامل درد‌ها، نیاز‌ها و احساسات کاربر است، می‌تواند به طراحان دید بهتری برای انجام پروژه‌های خود بدهد. ساخت محصولی برای اشخاصی که حتی آن‌ها را نمی‌شناسیم و نیازهای آن‌ها را نمی‌دانیم بی‌فایده است و همین موضوع اهمیت کاربر پژوهی را نشان می‌دهد. روش‌های زیادی برای آشنایی بیشتر با کاربران وجود دارد که نسبت به مشکلات کاربران می‌تواند متفاوت باشد اما معمولا مراحل اجرایی آن یکسان است.

شناخت مشتری و نیاز‌های آن

به نظر ساخت یک محیط مطلوب برای کاربر، واضح و ساده است، اما بدون داشتن شناختی از کاربران واقعا این امر سخت و غیر قابل اجرا است. شما برای شناخت کاربران خود نیاز دارید از آن‌ها اطلاعات جمع‌‌آوری کنید اما باید روش و چارچوب خاصی رعایت شود. اول از همه باید به دنبال روش درست برای انجام این کار باشید که به شما دقیق‌ترین نتیجه را بدهد. اساسا کاربر پژوهی به دو بخش تقسیم می‌شود:

  1. جست و جو کیفی: این بخش همان مصاحبه و شنیدن نیاز‌های مشتریان است که بهترین راه برای درک عمیق، نوع رفتار و چرایی رفتار مشتریان است. برای مثال چرا مشتریان زمان زیادی را در سایت نمی‌مانند. با جمع آوری بخش کوچکی از جامعه هدف و گفت و گو با آن‌ها و بررسی نوع رفتار، می‌توانید به شناخت خوبی از مشتریان خود برسید.
  2. جست و جو کمی: نظرسنجی‌ها و اطلاعات گذشته از نظرات مردم از روش‌هایی است که به درک بهتر از نیاز مشتری کمک می‌کند. برای مثال پرسیدن میزان رضایت مشتریان بعد از خرید یکی از روش‌هایی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما با داشتن این نوع اطلاعات می‌توانید مقایسه بهتری با اعداد و ارقام داشته باشید و تحلیل دقیق‌تری نسبت به نیاز مشتری انجام دهید. خوبی جست و جو کمی توانایی جمع آوری اطلاعات به طور گسترده و جامعه آماری بیشتر است. با زیاد شدن جامعه آماری، کاربرانی با رفتار‌های متفاوت و نیازهای گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرند که به درک جامعه هدف کمک می‌کند.

مزیت‌های کاربر پژوهی User Research

صرف جویی در هزینه‌ها: با توجه به اطلاعات به دست آمده از کاربران خود ساخت محصول باب میل بسیار راحت‌تر می‌شود و تعداد آزمون و خطا برای مطلوب کردن محصول کمتر می‌شود.
جمع‌آوری اطلاعات: داشتن اطلاعات به شما در انتخاب‌ها کمک می‌کند که بیشترین سود یا کمترین زیان را داشته باشید. شناخت رفتار و داشتن اطلاعات از کاربران می‌تواند در پروژه‌های بعدی شما نیز بسیار تاثیرگذار باشد.
پیشی گرفتن از رقبا: سازمان‌ و شرکت‌های زیادی در حال رقابت سر محصولی هستند که مشتریان را راضی نگه دارد. اما چه چیزی باعث انتخاب مشتری بین محصولات مشابه می‌شود. داشتن ویژگی‌هایی که رقبای دیگر نداشته باشند و مشتریان به آن نیاز داشته باشند چیزی است که باعث فروش و پیشی گرفتن از رقبا می‌شود. این امر زمانی امکان‌پذیر است که شما نیاز مشتریان را پیدا کرده باشید.

انواع روش‌های کاربر پژوهی

مرتب‌سازی بر اساس کارت (Card Sorting):

یکی از روش‌هایی که طراحان UX بیشتر از آن استفاده می‌کنند Card Sorting است که به طراح کمک می‌کند که ساختار اولیه‌ای درست کند و مسیری مناسب برای کاربر ایجاد کنند.

مصاحبه متنی و نت برداری (Contextual Interview):

در این روش شما با زیرنظر قرار دادن کاربر و مشاهده رفتار آن در هنگام استفاده از محصول درک کامل و عمیق‌تری نسبت به رفتار او پیدا می‌کنید. این روش به طور گوناگونی انجام می‌شود اما سعی می‌شود که محیط آزمایشی نباشد تا رفتار واقعی کاربر مشاهده شود.

گروه‌های متمرکز (Focus Groups):

گروه‌های متمرکز به جمع‌هایی معمولا کمتر از 10 نفر گفته می‌شود که از مصرف‌کنندگان تشکیل شده است. در این جلسات سوالات از پیش طراحی شده‌ای وجود دارد که با بحث و گفت و گو راجع به آن‌ها، خروجی به دارندگان محصول می‌دهد که با کمک آن برای بهتر کردن قابلیت‌های کالا یا خدمات خود استفاده می‌کنند.

بازنگری متخصصان (Expert Reviews):

طراحی مجدد متخصصان بر اساس رفتار کاربران و استانداردهای تعیین شده، که کمک می‌کند تا محصول شما هم حرفه‌ای و هم مطلوب برای کاربران باشد.

مصاحبه فردی (Individual Interview):

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای دریافت نظرات کاربران مصاحبه با آنان است. شما با سوالاتی از پیش تعیین شده به سراغ مشتریان خود می‌روید و با پرسش و پاسخ به یک همدلی با مشتریان خود می‌رسید.

نمونه سازی (Prototyping):

نمونه‌های اولیه‌ای از محصول ساخته می‌شود تا بتوان ایرادات و مشکلات آن را پیدا کرد. با قرار دادن این نمونه‌ها در جمع کوچکی از کاربران، بسیاری ایرادات محصول برطرف خواهد شد. این امر برای ارتقای محصول و هم برای بازاریابی محصول بسیار تاثیرگذار است.

پرسشنامه (Survey):

پرسشنامه‌ها و نظرسنجی از روش‌های متداول برای گرفتن بازخورد مشتری است. احتمالا زیاد مشاهده کرده‌اید که بعد از خرید محصول و یا استفاده از برنامه از شما می‌خواهند که به آن‌ها امتیاز دهید و به پرسشنامه‌ها پاسخ دهید. دلیل این پرسشنامه‌ها این است که میزان رضایت و یا انتقادات شما را بدانند تا با استفاده از آن‌ها محصول را بهبود ببخشند.

مقیاس قابلیت استفاده سیستم (System Usability Scale):

برای یافتن میزان رضایت کاربر از قسمت‌های مورد نظر می‌توان از مقیاس قابلیت استفاده سیستم (SUS) استفاده کرد و از کاربر بخواهیم که به آن‌ها امتیاز دهد. این سوالات معمولا به صورت تبلیغات Pop-up در سایت‌ها یا بعد از دریافت خدمات از کاربر پرسیده می‌شود.

آنالیز تسک (Task Analysis):

همراه بودن با کاربر در نقشه راه او، چیزی است که به طراحان کمک می‌کند تا این راه را به بهترین حالت ممکن بسازند. اما این چطور امکان پذیر است؟ طراحان روش‌های مختلفی برای یافتن بهترین نقشه راه انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها آنالیز تسک است. در این روش طراح هر بخش از محصول را مورد برسی قرار می‌دهد و به آن‌ها نظم و ساختار می‌دهد. هر کدام از آن بخش‌ها به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود تا درک بهتری ایجاد شود. با این روش طراح دلیل وجود هر قسمت را بررسی می‌کند و آن را به بهترین شکل بهینه می‌کند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up