وبلاگ

9 موقعیت شغلی کلیدی در تیم محتوا

9 موقعیت شغلی کلیدی در تیم محتوا

در دنیای امروز که بخش اعظمی از رقابت شرکت‌ها با یکدیگر در فضای مجازی رخ می‌دهد، اهمیت محتوا بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. از طرفی دیگر، با افزایش همین اهمیت، کیفیت محتواهای تولید شده روز به روز در حال افزایش است و شرکت‌ها تلاش می‌کنند محتواهایی در بلاگ، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و توییتر منتشر کنند که به بهترین شکل مخاطب را درگیر کند و مشکل او را برطرف کند.
فرایند ایده‌یابی تا انتشار محتوا، فرایندی است که روی کیفیت چیزی که مخاطب می‌بیند بسیار تأثیرگذار است. چه این محتوا پست اینستاگرام باشد و چه این محتوا یک ویدیوی 1 دقیقه‌ای در یوتیوب باشد. در نهایت طول عمر و میزان بازدید آن به کیفیت مرتبط است.
به منظور بهبود عملکرد کیفیت تولید محتوا، تیم محتوا در سازمان شکل می‌گیرد. این تیم به طور کامل مسئولیت اجرای فرایند تولید محتوا را به عهده دارد. تیم محتوا متشکل از بخش‌های مختلفی است و ساختار آن بسته به نوع شرکت می‌تواند تغییراتی داشته باشد.
ممکن است یک سازمان برای هر نقش فرد / افراد مختلفی را استخدام کرده باشد. در طرف مقابل نیز سازمانی قرار دارد که فقط یک نفر مسئولیت تمامی بخش‌ها را به عهده دارد. این مسئله به اندازه، اهداف و ساختار آن سازمان ارتباط دارد.
در این مقاله به 9 موقعیت شغلی محتوا که در یک تیم محتوا بسیار کلیدی هستند اشاره می‌کنیم.

مدیر ارشد محتوا
Chief Content Officer
CCO

مدیر ارشد محتوا در یک سازمان، رهبر تیم محتوا است. فردی که بر تمامی فرایند بازاریابی محتوایی شامل برنامه‌‎ریزی، بودجه‌بندی، تدوین استراتژی، ویراستاری، انتشار و پروموشن نظارت دارد.
بطور کلی مسئولیت اصلی مدیر ارشد محتوا یا CCO مشخص کردن اهداف کوچک و بزرگ سازمان و در مرحله بعدی برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع و بودجه برای رسیدن به آن اهداف است.
میزان ارتباط مدیر ارشد محتوا / Chief Content Officer با باقی بخش‌های تیم محتوا به اندازه سازمان بستگی دارد. ممکن است در یک سازمان کوچک این شخص با کارشناس تولید محتوا (در ادامه به این موقعیت شغلی اشاره خواهیم کرد) به صورت مستقیم ارتباط داشته باشد و یا در یک سازمان بزرگ، مدیر ارشد محتوا با مدیران اجرایی بخش‌های مختلف ارتباط داشته باشد و صرفا در جریان گزارشات و روال انجام کار قرار بگیرد.
شخص CCO به عنوان یک موقعیت شغلی اجرایی بین تیم محتوا و هیئت مدیره سازمان قرار می‌گیرد و در برنامه‌ریزی بلندمدت، بودجه و چشم‌انداز محتوا را مشخص می‌کند.

تفاوت مدیر ارشد محتوا (CCO) و مدیر ارشد بازاریابی (CMO) چیست؟

وظیفه اصلی بازاریابی، تبدیل مشتریان باالقوه به به مشتریان بالفعل و در نهایت تلاش برای بازگرداندن آن‌ها است. مدیرا ارشد بازاریابی / CMO / Chief Marketing Officer فردی است که وظیفه هدایت و رهبری تیم بازاریابی را دارد.
در طرف دیگر، با این که بخش محتوا علاوه بر این که تلاش می‌کند موقعیت فروش بیشتری ایجاد کند، اما اهداف مهم دیگری نیز دارد:
تثبیت جایگاه شرکت و برخی از مدیران اجرایی آن به عنوان رهبران صنعت
افزایش میزان آگاهی از شرکت در صنعت
معرفی چشم‌انداز، هدف و مأموریت شرکت به جامعه

مدیر بازاریابی محتوایی
Content Marketing Manager

مدیر بازاریابی محتوایی نقش سردبیر یک روزنامه را دارد. این شخص وظیفه دارد فرایند روزانه تیم تولید محتوا را مدیریت کند، کارشناسان تولید محتوا را مدیریت کند و در نهایت وضعیت کمپین‌های بازاریابی را بررسی کند.
مدیر بازاریابی محتوایی با استفاده از اهداف و برنامه‌ریزی سازمان، تقویم محتوایی را آماده می‌کند. مهم‌ترین مواردی که در این تقویم ذکر می‌شود به شرح زیر است:

  • چه محتوایی تولید خواهد شد؟
  • چه فردی مسئولیت تولید آن محتوا را به عهده خواهد داشت؟
  • ددلاین (سررسید) تولید آن محتوا چه زمانی خواهد بود؟
  • اهداف کوچک و بزرگ هر محتوا چه چیزهایی هستند؟

از دیگر وظایف مدیر بازاریابی محتوایی می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • مشخص کردن جریان کاری مرتبط با تیم محتوا، از زمان ایده‌پردازی تا انتشار.
  • بررسی وضعیت عملکرد محتواهای منتشر شده

در برخی سازمان‌ها، مدیر بازاریابی محتوایی نقش ویراستار را نیز اجرا می‌کند (البته برای این بخش یک موقعیت شغلی مجزا در نظر گرفته شده است که جلوتر به آن اشاره می‌کنیم). در این بخش مدیر بازاریابی محتوایی وظیفه دارد هر محتوایی را پیش از انتشار بررسی کند و از این که آن با اهداف شرکت هم‌راستا است را بررسی کند.

کارشناس استراتژی محتوا
Content Strategy Specialist

کارشناس استراتژی محتوا یا استراتژیست محتوا، وظیفه دارد مضوع محتوا، نوع آن و کانالی که باید محتوا در آن منتشر شود را مشخص کند. این شخص با استفاده از بررسی دیتاهای زیر به این موارد می‌رسد:

  • دیتای مخاطبین: مخاطبین به دنیا چه نوع محتواهایی هستند؟
  • دیتای بازار: چه نوع محتوایی در حال حاضر وجود ندارد؟
  • دیتای رقبا: چه چیزی بر عملکرد رقبا اثرگذار است؟
  • دیتای محتوای فعلی: در حال حاضر چه نوع محتوایی عملکرد بهتری دارد؟

استراتژیست محتوا نقش مهم و تأثیرگذاری در عملکرد تیم سئو دارد و می‌تواند با مشخص کردن موقعیت‌های مناسب و کلمات کلیدی مهم، تیم سئو را برای ورود به یک صفحه مشخص کمک کند. این شخص همچنین با کارشناسان / کارشناس تولید محتوا ارتباط مستقیم دارد.

کارشناس تولید محتوا
Content Creator

کارشناس تولید محتوا ستون فقرات تیم محتوا است!

این شخص وظیفه نوشتن پست‌های بلاگ، طراحی پست‌های اینستاگرام، تدوین ویدیوی یوتیوب و نوشتن کپشن پست لینکدین را به عهده دارد. با توجه به اندازه سازمان، تعداد افرادی که به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنند می‌تواند متغیر باشد.
به طور کلی، تیم تولید محتوا با توجه به استراتژی مشخص شده می‌تواند شامل بخش‌ها (افراد) زیر باشد:

  • نویسنده / کپی‌رایتر
  • طراح گرافیک / گرافیست / Graphic designer
  • فیلمبردار
  • عکاس
  • طراح / Illustrators
  • گوینده پادکست
  • تدوین‌گر

مسئولیت کارشناسان / کارشناس تولید محتوا بسیار زیاد است. این اشخاص وظیفه دارند که محتوایی تولید کنند که با نظرات و اهداف مدیر ارشد محتوا، مدیر بازاریابی محتوایی و استراتژیست محتوا همخوانی داشته باشد.

ویراستار / ادیتور محتوا
Content Editor

در بخش مدیر بازاریابی محتوایی به این موقعیت شغلی اشاره کردیم.
ویراستار محتوا وظیفه دارد همه محتواهای تولید شده را پیش از انتشار به دقت بررسی کند و از موارد زیر اطمینان حاصل کند:

  • همخوانی با استانداردهای مشخص شده سازمان
  • عدم وجود خطای فنی
  • هم‌‌راستا با هویت برند سازمان

طبیعی است که فرایند ادیت یا ویراستاری محتوا برای هر نوع محتوایی متفاوت است. برای مثال در ادیت محتوای متنی، نیاز است تا وضعیت گرامری بررسی شود ولی در محتوای ویدیویی نیاز است تا کیفیت تدوین مورد بررسی قرار گیرد.
در نهایت اما هدف این شخص یک چیز است: محتوایی که از طرف سازمان منتشر می‌شود با کیفیت و هم‌راستا با هویت سازمان باشد.

منتشرکننده محتوا
Publisher

همانطور که از اسم این موقعیت شغلی پیداست، این شخص وظیفه انتشار محتوا را دارد. محتوا بعد از این که از تمامی مراحل با موفقیت گذشت و به مرحله انتشار رسید، منتشر کننده محتوا آن را طبق برنامه‌ریزی در سایت یا شبکه اجتماعی منتشر می‌کند.
این شخص وظیفه لینک‌سازی داخلی، نوشتن Alt Text ، متاتگ و این قبیل موارد را به عهده دارد. با توجه به این وظایف، نیاز است تا منتشرکننده محتوا با اصول مرتبط با هر کانال انتشار آشنایی داشته باشد.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی
Social Media Specialists

کارشناس شبکه‌های اجتماعی برای یک سازمان ضروری است. این شخص وظیفه پروموت محتوایی که برای شبکه اجتماعی تولید شده است را به عهده دارد و می‌تواند با عملکرد صحیح، محتوایی که با زحمت فراوان نهایی شده است را به بهترین شکل به مخاطب هدف نشان دهد.
این شخص همچنین عملکرد هر محتوا در شبکه اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به بخش‌های مختلف نیز بازخورد می‌دهد.
در سازمان‌های کوچک، این شخص می‌تواند به عنوان ادمین نیز فعالیت داشته باشد. اما در سازمان‌ها بزرگ، بخش روابط عمومی مسئولیت مدیریت صفحه را به عهده دارد.

کارشناس توسعه
Outreach Specialists

وظیفه کارشناس توسعه محتوا، پیدا کردن کانال‌های خارجی برای انتشار محتوا است. مثلا پیدا کردن یک خبرگزاری خوب برای انشار رپروتاژ یا مشخص کردن چند کانال اینستاگرام برای انتشار استوری جهت افزایش آگاهی از برند.

کارشناس فنی
Technical Specialist

هیچ دو تیم محتوایی شبیه به یکدیگر نیستند. این نکته را همیشه باید به خاطر بسپاریم. در تیم A مدیر بازاریابی محتوایی و مدیر ارشد محتوا یک نفر هستند و در تیم B نقش استراتژیست محتوا و کارشناس تولید محتوا را یک نفر اجرا می‌کند. مهم‌ترین نکته است که این ساختار به اجرای فرایند تولید محتوا در بهینه‌ترین حالت ممکن کمک کند.

کارشناس فنی نقش خیلی مهمی در تیم دارد. فرض کنید یک محتوای عالی تولید می‌کنید و سایت شما از دسترس خارج شده است. چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ تمامی زحمات یک تیم از بین خواهد رفت!
کارشناس فنی در تیم حضور دارد تا مطمئن شود همه سیستم‌ها و نرم‌افزارها به خوبی کار می‌کنند و هیچ مشکلی در فرایند ایجاد نمی‌شود.
در سازمان‌های بزرگ این مسئولیت به عهده دپارتمان فنی است ولی در تیم‌های کوچک، این مسئولیت معمولا به عهده توسعه‌دهندگان وب است.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

keyboard_arrow_up